Kulcsfontosságú adatok a koragyermekkori nevelésről és gondozásról Európában-2025
Az Európai Bizottság Eurydice-hálózata közzétette a „Key data on early childhood education and care in Europe 2025 (A koragyermekkori nevelés és gondozás kulcsfontosságú adatai Európában) - 2025 című jelentését.
A jelentés itt érhető el online: A koragyermekkori nevelés és gondozás kulcsfontosságú adatai Európában - 2025
Az Eurydice-hálózat által készített „Key data on early childhood education and care in Europe” (Kulcsfontosságú adatok a koragyermekkori nevelésről és gondozásról Európában) című kiadvány harmadik kiadása a koragyermekkori nevelés és gondozás (ECEC) terén az elmúlt évtizedben bekövetkezett szakpolitikai változásokat követi nyomon.
Ez a frissített jelentés 37 európai ország - köztük 27 uniós tagállam és 10 partnerország - ECEC-térképeinek friss, mélyreható elemzését nyújtja.
A legfontosabb megállapítások:
- Bár számos európai ország bővítette a kisgyermekkori nevelés és gondozás kínálatát az általános iskola előtt, továbbra is jelentős hiányosságok vannak az oktatáshoz való általános hozzáférés biztosításában már korai életkortól kezdve.
- A szolgáltatások minősége Európa-szerte igen eltérő. Dánia, Németország, Észtország, Szlovénia, Finnország, Svédország és Norvégia jár az élen a garantált korai oktatáshoz való hozzáféréssel, az egyetlen minisztérium alá tartozó koordinált irányítással, a magasan képzett személyzettel és a teljes ECEC-rendszerben koherens oktatási megközelítéssel.
- A gyermekgondozásról a korai oktatásra való átállás folytatódik. Az elmúlt évtizedben hét (ország) ECEC-rendszere vezetett be hivatalos oktatási irányelveket a 3 év alatti gyermekek számára, ami azt tükrözi, hogy egyre inkább elismerik a korai tanulás fontosságát a gyermekek jövőjének alakításában. Az európai rendszerek negyede azonban még mindig nem rendelkezik "nemzeti tantervvel" a fiatalabb gyermekekkel végzett pedagógiai munkára.
- Korai tanulás a fenntartható jövőért: a legtöbb európai ország beépíti a fenntarthatóságra való nevelést a kisgyermekkori nevelés és oktatás tanterveibe, ösztönözve a gyermekeket a környezeti kérdések megértésére és a fenntartható gyakorlatok fontosságának megismerésére.
- A digitális oktatás egyre nagyobb hangsúlyt kap: a digitális oktatás egyre nagyobb hangsúlyt kap Európa-szerte, és az oktatási rendszerek többsége meghatározza a digitális kompetenciákat a kisgyermekek számára. Néhány ország azonban korlátozásokat vezet be a digitális technológiák ECEC-ben való használatára vonatkozóan.
- Kihívást jelent a munkaerőhiány: az európai országok kétharmada jelezte, hogy hiány van a kisgyermekkori nevelésben és gondozásban dolgozókból, ami rávilágít arra, hogy a képzett pedagógusok vonzása és megtartása érdekében sürgősen javítani kell a munkakörülményeket és fokozni kell a szakmai fejlődést.
Az ECEC jövője a csökkenő gyermeklétszám mellett
Az elmúlt évtizedben Európa-szerte több mint 2 millióval csökkent a 6 év alatti gyermekek száma, és 2030-ra várhatóan 1 millióval kevesebb gyermek lesz az ECEC-korosztályban. Ez a demográfiai változás jelentős hatással lehet az ECEC-rendszerekre, többek között:
- A kínálat és a kereslet egyensúlyának helyreállítása: a demográfiai változások a kínálat és a kereslet egyensúlyának helyreállítását szolgálhatják, lehetővé téve az ECEC-rendszerek számára, hogy célzottabb támogatást nyújtsanak a családoknak és a kisgyermekeknek.
- Az ECEC minőségére gyakorolt hatás: az ECEC-beiratkozások számának csökkenése (alacsonyabb csoporton belüli gyermeklétszám) jobb munkakörülményeket eredményezhet, lehetővé téve az ECEC személyzet számára, hogy készségeik és kompetenciáik fejlesztésére összpontosítson, és így javíthatja az ECEC-szolgáltatások minőségét.
- Az ECEC-központok bezárásának megakadályozása: a vidéki és elnéptelenedett területeken célzott politikákkal kell megakadályozni az ECEC-központok bezárását. Cél, hogy minden gyermek számára biztosítsák a magas színvonalú ECEC-szolgáltatásokhoz való hozzáférést.
A tanulmány angol nyelven készült, elérhető a csatolmányban.