Magyar
Ez egy: 
Jogszabály

2017. szeptember 1-jétől hatályba lépett az Nkt. 65. § (1a) bekezdése, amely szerint a köznevelési intézmények, a bölcsődék és a gyermekvédelmi intézmények vezetői a pedagógus munkakörben foglalkoztatottak esetében a besorolás szerinti illetménytől felfelé eltérhetnek azzal, hogy az Épr. 38.§ (3) bek. szerinti (2017. augusztus 31-ig érvényes) illetményalapnál alacsonyabb nem lehet a dolgozók fizetése.

Ez egyben azt is jelenti, hogy 2017. szeptember 1-jétől nincs garantált béremelés!
A béremelés, illetve annak mértéke a munkáltató mérlegelési körén alapul! 

Az illetmények 2017. szeptember 1-jétől a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott vetítési alap:
    a) középfokú végzettség esetén 
százhúsz százalékát,
    b) alapfokozat esetén száznyolcvan százalékát,
    c) mesterfokozat esetén kétszáz százalékát érhetik el.

Az Nkt. 65.§ (2) bekezdése értelmében az intézményvezetőn múlik, hogy ezt az összeget mindenkinek 100 %-ban, vagy teljesítményalapon differenciáltan juttatja, de alapszabály, hogy az illetmény nem lehet kevesebb, mint amennyi 2017. augusztus 31-én volt.

Az Nkt. 65.§ (2) bekezdés szerinti százalékos érték magasabb, mint az Nktv. 65.§ (1a) bekezdésben rögzített, ez megteremti tehát a lehetőségét annak, hogy az intézményvezető differenciálhasson.
A 2017. szeptemberi illetményemelések lehetséges mértékét egy korábbi bejegyzésünkben bértáblában is modelleztük, amely elérhető itt. A béremelés fedezete a 2017. évi központi költségvetési törvénybe betervezett, azaz lehívható.

Felhívjuk a figyelmet, hogy amennyiben az intézményvezető a béremelést differenciáltan, azaz teljesítmény alapon juttatja, az Nkt. 65.§ (1a) bek. alapján a differenciáláshoz intézményi szintű kompetencia és telesítményalapú értékelési rendszert kell kidolgoznia! Az Nkt. 65.§ indokolásában az olvasható (ld. alább), hogy „a rendszer részletszabályait végrehajtási rendelet fogja meghatározni."

Indokolás az Nkt. 65.§ (1a) bekezdéséhez: "Több fórumon - Köznevelési Kerekasztal, szakszervezeti tárgyalások stb. - több ízben felmerült a minőségi munkavégzés anyagi elismerése lehetőségének megteremtése a pedagógusok esetében. A pedagógus előmeneteli rendszer ugyanis - bár kétségkívül növeli a pedagógusok megbecsülését, társadalmi presztízsét - nem ad lehetőséget érdemben az illetmények, munkabérek differenciált meghatározására. Bár jelenleg is szerepel a törvényben a kereset-kiegészítésben és a jutalomban részesítés lehetősége, ám ezek biztosítása a fenntartó anyagi lehetőségeinek függvénye. Annak érdekében, hogy a központi költségvetés adta keretlehetőségek figyelembevétel a lehető legnagyobb arányú generális, minden pedagógust érintő béremelés és a pedagógus egyéni teljesítménye alapján történő differenciálás is megtörténjen, a 2016. szeptember 1-jei és a 2017. szeptember 1-jei pedagógus illetményemelés fedezetének különbözetét az intézményvezető teljesítmény alapon, az egyes pedagógusok között különbséget téve, eltérő mértékben is juttathatja a pedagógusoknak. Az illetmények, munkabérek eltérő mértékben történő megállapítása nem történhet kizárólag az intézményvezető diszkrecionális jogkörében, ezért - kizárandó a túlzott szubjektivitást - garanciális szabályként egy kompetencia és teljesítményalapú értékelési rendszer bevezetését és a pedagógusok ez alapján történő értékelését írja elő a törvény. A rendszer részletszabályait végrehajtási rendelet fogja meghatározni."

Utána jártunk, és azt tapasztaltuk, hogy a részletszabályokat tartalmazó végrehajtási rendelet 2017. szeptember 1. napjáig nem készült el. Tekintettel a végrehajtási rendelet hiányára, illetve arra, hogy az indokolás nem jogi norma - így kötő ereje sincs -, álláspontunk szerint nincs jelenleg olyan jogszabály, ami alapján az intézményvezetők a helyi kompetencia és teljesítményalapú értékelési rendszert el tudnák készíteni, ami egyben azt is lehetővé teszi, hogy különbségtétel nélkül rendelkezzenek az intézményvezetők a szeptemberi béremelésről.

Tekintettel arra, hogy a béremelés fedezete a 2017 évi költségvetési törvényben rendelkezésre áll, nincsen akadálya annak, hogy a béremelésről az intézményvezetők 2017. szeptember 1-jétől, de legkésőbb még ebben a költségvetési évben rendelkezzenek. A 2017-es költségvetési év zárásával a fedezet maradványának jelen cél szerinti felhasználására garancia nincsen.


A fent közölt álláspontunkat, mely szerint a „béremelés differenciálás nélkül kifizethető” a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ megkeresésünkre írt 2017. januári válaszlevele is megerősíti, amely A pedagógus életpálya garantált illetmény számítása 2017. szeptember 1-től tárgyú megkeresésünkre érkezett:

Bölcsődei Dolgozók Demokratikus Szakszervezete 
Tisztelt Szűcs Viktória!

A pedagógus életpálya garantált illetmény számítása 2017. szeptember 1-től tárgyú megkeresésére az alábbi választ adom:

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (továbbiakban: Nkt.) 65.§-a (1a) bekezdésében leírtak szerint történik jelenleg (2016. szeptember 1- 2017. augusztus 31. közötti időszakban) az illetmény differenciált megállapítása a köznevelési intézményekben. Az itt feltüntetett illetményalappal számolt illetményt mindenki megkapja.

A 2017. szeptember 1-jei béremelés szabályozása változatlan marad a törvényben, de 2017. szeptember 1-jén hatályba lép az Nkt. 65.§ (2) bekezdése, amely értelmében az intézményvezetőn múlik, hogy ezt az összeget mindenkinek 100 %-ban vagy teljesítményalapon differenciáltan juttatja a pedagógusoknak, de az illetmény nem lehet kevesebb, mint a 2016. szeptember 1-jei., vagyis a jelenlegi.

Nkt. 65.§ (2) bekezdés szerinti százalékos érték magasabb, mint az (1a) bekezdésben rögzített, megteremti tehát a lehetőségét annak, hogy az intézményvezető differenciálhasson. A fedezetet a 2017. évi központi költségvetésbe betervezett.

Kérem tájékoztatásom szíves elfogadását.

Budapest, 2017. január 20.


Hajnal Gabriella Szakmai Elnökhelyettes Asszony megbízásából,

Üdvözlettel:
Várszegi-Subosits Dóra
közigazgatási főtanácsadó, főosztályvezető
Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
Köznevelési Főosztály


Rövidítések
Nkt.:   2011. évi CXC. törvény  a nemzeti köznevelésről
Épr. 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet  a pedagógusok előmeneteli rendsz


Megosztás:


Üdvözöljük! (bővebb tartalomért regisztráció után lépjen be)


Amennyiben regisztrálni szeretne kattintson a linkre: Regisztráció


Köszöntjük Lukács nevű olvasóinkat!

Szavazás (csak regisztrált felhasználók!)

Egyetért-e a szociális ágazatban dolgozók béremelésének elodázhatatlan szükségességével? (Csak regisztrált tagi felület!)
igen
98%
nem
2%
nem tudom
0%
Összes szavazat: 56

Találj meg minket a Facebook-on

Régi BDDSZ honlap

Hirdetés