Magyar

Jogszabályok útvesztőjében

A Magyar Közlöny 2017. június 27-én megjelent 100. számában kihirdetésre került a 2017. évi XCV. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvénynek a gyermekvédelem rendszerének megerősítése érdekében történő, valamint egyéb törvények módosításáról (a továbbiakban: Módtv.).

A Módtv. módosítja a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) szociális alap- és szakvizsgára vonatkozó szabályait.

2018. január 1-jei hatálybalépéssel a szociális alap- és szakvizsga rendszer megszüntetésre kerül, és ezzel párhuzamosan kialakításra kerül egy új vezetőképzési rendszer.

Módtv. vonatkozó szakaszai:

„7. § (1) Az Szt. 92/D. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:

„(2) A személyes gondoskodást nyújtó szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi tevékenységet végző, vezetői megbízással rendelkező személyek jogszabályban meghatározottak szerint vezetőképzésen vesznek részt.”

(2) Az Szt. 92/D. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A vezetőképzést végző szervezetet a szociál- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter jelöli ki.”

„12. §

(3) Hatályát veszti az Szt.

b) 92/E. § (2) bekezdésében a „szakvizsgáztatásának,” szövegrész,

c) 92/I. §-a.”

„30. § (1) Ez a törvény - a (2) és (3) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő tizenötödik napon lép hatályba.

(2) A 6. §, a 11. § (2) bekezdése és a 12. § (2) bekezdése 2017. szeptember 1-jén lép hatályba.

(3) Az 1-3. §, a 4. § (2) bekezdése, a 7. §, a 11. § (3) bekezdése, a 12. § (3) bekezdése, a 13. §, a 15-18. §, a 20-21. §, a 22. § (3) bekezdése, a 24. § (2) bekezdése, a 25. §, a 26. és a 28. § 2018. január 1-jén lép hatályba.”

 

Azon személyes gondoskodást végző személyek, akik a 2018. évi szociális alap-és szakvizsgára jelentkezést nyújtottak be, valamint akik pótvizsgára, halasztott vizsgára jogosultak értesítését a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság megkezdte.
forrás: www.szgyf.gov.hu

A Kúriáig vitte egy szociális ágazatban dolgozó a szociális ágazati pótlék versus munkáltatói döntésen alapuló illetménykiegészítés ügyét.
 
A Kúria megállapította, hogy a közalkalmazott garantált illetménye és a megállapított illetménye nem azonos fogalmak. A garantált illetmény a Kjt. 66. § (1)-(5) bekezdésében, illetve 79/A. §-ában foglaltak alkalmazásával meghatározott besorolási illetmény. A Kjt. 66. §-a amellett, hogy a közalkalmazott fizetési osztályhoz és fokozathoz kapcsolódó, éves költségvetési törvényben meghatározott illetményösszegeket garantált minimumként határozza meg, a munkáltató számára lehetőséget biztosít, hogy a közalkalmazott illetményét az illetménytáblában szereplőnél magasabb összegben állapítsa meg, amennyiben ennek pénzügyi feltételei rendelkezésre állnak. A munkáltatói többlet is az illetmény része, a garantált illetménnyel összeszámít, s a garantált illetmény és a munkáltatói döntésen alapuló illetményrész együtt alkotja a közalkalmazott illetményét.
 
Minden közalkalmazott jogosulttá válik a fizetési osztályához és fokozatához kapcsolódó garantált illetményre – melynek el kell érnie a külön jogszabályban meghatározott mértékű minimálbért, illetve a garantált bérminimumot –, s ezen felül részesülhet a munkáltató döntése alapján további illetményrészben is. Amennyiben a munkáltató ezen illetményelem folyósításáról dönt, úgy a közalkalmazott illetménye két részből: a garantált illetményből és a munkáltatói döntésen alapuló illetményrészből tevődik össze, s a továbbiakban illetményként ennek együttes összegét kell számára megfizetni.
 
A Kjt. 85/A. §-a szerint a közalkalmazott az illetményén felül a jogszabályi rendelkezése alapján egyéb juttatásokban is részesülhet. A garantált illetménye és az illetménypótlékai jogszabályon alapuló – kötelező mértékű – juttatások, amelyek a jogszabály változásakor akkor is változnak a szabályozásnak megfelelően (összegük növekedik), ha arról a munkáltató nem hoz semmilyen írásbeli intézkedést, illetve a változásról nem tájékoztatja a közalkalmazottat. Ezzel szemben a munkáltatói döntésen alapuló illetményrész jellegét – mivel nem jár alanyi jogon a közalkalmazottnak – sem az illetmény, illetve az egyes illetménypótlékok jogszabályon alapuló emelkedésekor, sem a jogosultság megállapításakor nem veszíti el.
 
A közalkalmazott illetménye (garantált illetmény + munkáltatói döntésen alapuló illetményrész) és teljes illetménye (illetmény + illetménypótlékok) nem azonos fogalmak, ezért nincs lehetőség arra, hogy a munkáltató egyoldalúan, a közalkalmazott hozzájárulása nélkül az illetmény összegének csökkentésével a munkáltatói döntésen alapuló illetményrészt felhasználva fizesse meg a közalkalmazottnak a jogszabály alapján őt megillető pótlékot. Arra van lehetősége a munkáltatónak, hogyha a közalkalmazott garantált illetményének összege emelkedik, s azt a többletet a korábban biztosított munkáltatói döntésen alapuló illetményrészből fedezze, intézkedésének azonban ez esetben is korlátot szab az a követelmény, hogy mindez nem járhat a kinevezés szerinti illetmény összegének csökkentésével.
 
Az Mt. 69. §-a szerint törvényben megállapított feltételek mellett a közalkalmazott illetménypótlékra jogosult. Az illetménypótlék a jogszabályi feltételek fennállta esetén önálló jogcímen a kinevezés szerinti illetményen (garantált illetmény + munkáltatói döntésen alapuló illetményrész) felül alanyi jogon jár. Ennek az összegnek nem szolgálhat fedezetéül olyan illetményrész, amely a garantált illetménnyel összeszámít. Tehát a jogszabály alapján kötelezően fizetendő illetménypótlék nem a Kjt. szerinti illetmény, hanem a közalkalmazott teljes illetményének részét képezi, így az illetmény munkáltatói döntésen alapuló eleme nem használható fel az illetménypótlék megfizetésére.
 

Az Országgyűlés a 2017. március 7-i ülésnapján hozott döntése alapján 2017-től újabb munkaszüneti nap került meghatározásra. Ennek megfelelően az általános munkaszüneti napok az évben: január 1., március 15., nagypéntek, húsvéthétfő, május 1., pünkösdhétfő, augusztus 20.,október 23., november 1. és december 25–26.

A törvény a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.

A Magyar Közlöny 2017. évi 37. számában (2017. március 16.) megjelent 2017. évi XIII. törvény egyes törvényeknek a nagypéntek munkaszüneti nappá történő nyilvánításával összefüggő módosításáról.

2017. február 15. napján a Magyar Közlöny 23. számában, megjelent a Kormány 33/2017. (II. 15.) Korm. rendelete a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvénynek a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló 257/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet módosításáról, benne a régóta ígért bérintézkedésekkel. (Link a közlönyhöz az aláhúzás alatt.)

Rövid összefoglaló a rendeletről:

Az intézkedés kizárólag a felsőfokú végzettségű (ún. nem ágazatspecifikus munkakörben foglalkoztatott) kollégáinkat érinti, „F”-„J” fizetési osztályban.
Pl.: élelmezésvezető, gazdasági vezető, egyéb diplomás, de nem szakmai munkakörök.

A rendeletben foglaltak alapján a szociális ágazati összevont pótlék összege emelkedik, visszamenőleg 2017. január 1-től.

A kifizetés első ízben márciusban történik, a januárra járó különbözetet is ekkor kell kifizetni.
Az emelés – időarányosan – azoknak is jár, akik jogviszonya 2017. február 17-e után létesül vagy február 17-e előtt megszűnik. A rendelet 2017. február 17-én lép hatályba.

A segédtáblák elérhetők a csatolmányban:

 

Jelen bejegyzésünkben  - immár hagyományosan - összefoglaljuk a 2017. január 1-jétől érvényes új, szakágazatunkat (bölcsőde) érintő fontosabb változásokat a bérezési szabályokról  és a normatív támogatásokról.

 

 

Témák

I.         A minimálbér és a garantált bérminimum 2017. évi összege
II.        Közalkalmazotti illetménytábla 2017.
II/A.   Szociális ágazati összevont pótlék
II/B.   Bölcsődei pótlék
III.        Pedagógus Életpálya
III/A.    Pedagógus Életpálya bértámogatás
IV.        Bérkompenzáció 2017
 V.        BÖLCSŐDEI DAJKA munkakör bevezetése
VI.        BÖLCSŐDEI NORMATÍVA - 2017. évi Költségvetési Törvény
VII.       A bölcsődei ellátásban részesülő gyermekek ingyenes étkezetése
VII/A.   Térítési díj
VIII.      A bölcsődei ellátásban részesülő gyermekek ingyenes étkezetésének kiegészítő támogatása (nem állami szociális fenntartók)

A részletekért kattintson a bejegyzés címére!

Mint ahogyan a 2016. július 6. napján készített bejegyzésünkben már közreadtuk, a jogalkotó 2016. december 1-jétől összevonja a szociális ágazati és a kiegészítő pótlékot egy pótlékká, amelyet szociális ágazati összevont pótlékként kell majd a munkáltatóknak (összességében változatlan mértékben egyetlen hónapig ) továbbfolyósítani.

{2017. január 1-jétől a minimálbér és garantált bérminimum változása, illetve az összevont szociális pótlék 7,5 Mrd Ft-tal történő megemelése miatt új, magasabb illetményekkel kell majd számolni, az érintetteknek. Illetve az összevont szociális pótlékot kapók köréből kikerülnek a középfokú végzettségű bölcsődei kisgyermeknevelők, akiknél a bölcsődei pótlékot kell majd alkalmazni a jövőben.}

Felhívjuk a figyelmet, hogy sajnos a pótlék mértéke a 2016. december 1-jétől esedékesé váló összevonással (a nyáron visszamenőlegesen is elvégzett néhány illetményfokozatot érintő korrekció kivételével) nem változtak, azok mindösszesen matematikailag kerültek összeadásra.

A részletes bejegyzésben (ld. a bejegyzés címére kattintás után),  - a korábbi időről ismert módon - közzétesszük az új segédtáblákat bruttó/nettó bontásban, illetve részletezzük az alkalmazandó jogszabályi környezetet is.

Frissítve: 2016.12.30.!

Mint azt korábban közreadtuk, 2016. október 25-én megjelent a Magyar Közlöny 2016. évi 164. számában a középfokú végzettségű kisgyermeknevelők bérrendezésével összefüggő módosításáról szóló 318/2016. (X.25.) Kormányrendelet.

A rendelet szerint:
A bölcsődében, mini bölcsődében foglalkoztatott középfokú végzettséggel rendelkező kisgyermeknevelőt 2017. január 1-jétől a fizetési osztálya és a közalkalmazotti jogviszonyban töltött ideje alapján bölcsődei pótlék illeti meg, melynek mértékét a rendelet 6. számú melléklet tartalmazza.
 
2017. január 1-jétől nem  fog járni szociális ágazati összevont pótlék (amely a szociális ágazati és kiegészítő pótlék összegeiből tevődik össze 2016. december 1-jétől)
-  a bölcsődei pótlékra jogosult (azaz a középfokú végzettségű - "C", "D", "E" fizetési osztályokba sorolt - bölcsődei kisgyermeknevelő munkakörben)  közalkalmazottnak,
- illetve  a pedagógus munkakörben  (azaz a diplomával rendelkező kisgyermeknevelő, gyógypedagógus, szaktanácsadó és pszichológus munkakörökben)  foglalkoztatottnak.
(Ez utóbbi esetben nincs változás!)

A  bölcsődei pótlék tekintetében - hasonlóan a kiegészítő pótlék szabályaihoz -  közalkalmazotti jogviszonyban töltött időnek a  fizetési fokozat megállapításának alapjául szolgáló időt kell tekinteni. A  közalkalmazott a rendelet új 6. számú mellékletben foglalt táblázat szerinti, a közalkalmazotti jogviszonyban töltött idő alapján történő besorolása minden megkezdett évre tekintettel a tárgyév első napján történik.
 
A  bölcsődei pótlékot - azonosan a két szociális ágazati pótlékhoz - nem kell figyelembe venni az  adó- és járulékváltozások ellentételezésére szolgáló, a  közalkalmazottat megillető, kormányrendeletben meghatározott kompenzációra való jogosultság és a kompenzáció összegének számítása tekintetében.

A jogszabály normaszövegét külön is csatoljuk.
Továbbá csatoljuk a  2016. november 24-én aláírt VKF megállapodásban rögzített 2017. évi garantált bérminimum  + bölcsődei pótlék bevezetéséből adódó illetményemelkedés mértékének számítását tükröző összefoglaló táblázatunkat (bruttó nettó bontásban).
A nettó számítás nem tartalmazza a bérkompenzációt és a gyermekek után igénybe vehető adókedvezményt.
 
Segédtáblák elérhetőek a bejegyzés címére kattintás után a csatolmányban!

A bölcsődében és a mini bölcsődében foglalkoztatott, középfokú végzettségű kisgyermeknevelők részére 2017. évben kifizetésre kerülő bölcsődei pótlékhoz nyújtott támogatásról szóló 462/2016. (XII.23.) Kormányrendelet megjelent: Magyar Közöny 2016. évi 216. számában 45. oldaltól

 

2016. január 1-jétől - a kora-gyermekkori intervenciós csomag részeként - a pedagógus életpálya kiterjesztésre került a felsőfokú végzettségű (azaz diplomás)

- bölcsődei kisgyermeknevelőkre,
- gyógypedagógusokra,
- pszichológusokra és
- szaktanácsadókra. 
(257/2000. (XII. 26.) Kormányrendelet 2/a számú melléklet)

Az intézkedés országosan az összesen kb. 11 0000 bölcsődei foglalkoztatott 7100 szakdolgozója közül mindösszesen kb. 800 főt érintett (11%).

Az érintett diplomás bölcsődei szakdolgozók illetmények meghatározásánál 2016. szeptember 1-jétől  figyelembe kell venni, hogy az  Ép.r 38.§ (2) bekezdése 2016. szept 1. - 2017. aug. 31. között a korábbinál magasabb szorzószámok alkalmazásáról rendelkezik, melynek következményeként változatlan vetítési alap mellett az illetmények az alábbiak, illetve a csatolt táblázat szerint növekednek:

A vetítési alap  (Kt.tv. 59. § alapján 2016-ban 101 500 Ft.), és az  Ép.r 38.§ (2) bekezdése alapján a szorzószámok mértéke és forintosított összege 2016. szept. 1. - 2017. aug. 31. között 

a) 119,6 százaléka középfokú végzettség esetén:

121 394 Ft

b) 174,5 százaléka alapfokozat esetén:

177 118 Ft

c) 193,2 százaléka mesterfokozat esetén:

196 098 Ft

A 2016/2017-es nevelési évhez tartozó bruttó/nettó összeget is tartalmazó pedagógus bértáblát a csatolt mellékletben adjuk közre. 

Külön-külön táblázatot készítettünk a főiskolai, illetve az egyetemi végzettséggel rendelkezőkre vonatkozóan.


A bölcsődei dolgozókra vonatkozó pedagógus életpályával kapcsolatos korábbi bejegyzéseink itt:
http://www.bddsz.hu/jogszabalyvaltozasok_2016.januar -  III. A-C bejegyzések
Pedagógus életpálya kiterjesztése a munkakörök és elismerhető iskolai végzettségek tükrében

 

 

 

 

Oldalak


Megosztás:


Üdvözöljük! (bővebb tartalomért regisztráció után lépjen be)


Amennyiben regisztrálni szeretne kattintson a linkre: Regisztráció


Köszöntjük Liliána és Olga nevű olvasóinkat!

Szavazás (csak regisztrált felhasználók!)

Egyetért-e a szociális ágazatban dolgozók béremelésének elodázhatatlan szükségességével? (Csak regisztrált tagi felület!)
igen
98%
nem
2%
nem tudom
0%
Összes szavazat: 53

Találj meg minket a Facebook-on

Régi BDDSZ honlap

Hirdetés